MARKETINGMIX

Azon marketingeszközök összességét, melyeket a vállalati marketingtevékenység során használ egy cég, marketingmixnek nevezzük.

Kezdjük rövid definíciókkal: A marketing egy vállalkozás termékeinek vagy szolgáltatásainak értékesítésére irányuló tevékenységeinek összessége. Egy cég marketingtevékenységét az üzleti terv elengedhetetlen részének számító marketingterv írja le. A marketingtervben különböző marketingeszközök összessége pedig a marketingmix.

A marketing talán leggyakrabban idézett elméleti leírása négy területre osztja fel a marketingstratégia kialakítását, amit „4P”-nek szoktak nevezni, mely elnevezés a mixelemek angol nevének első kezdőbetűit jelölik:

• Product, azaz termék (terméktervezés, dizájn, termékválaszték-alakítás, termékhez kapcsolódó szolgáltatások stb.)

• Price, azaz ár (költségelemzés, listaárak kialakítása, kedvezmények és engedmények, hitelkonstrukciók, részletfizetés, csomagárképzés, rugalmasságmérés stb.)

• Placement, azaz értékesítés (értékesítési csatornák kialakítása, készletgazdálkodás, logisztika, hálózatépítés, nagykereskedelmi kapcsolatok, online értékesítés stb.)

• Promotion, azaz az értékesítés támogatása (PR, promóció, kreatív- és médiaterv, reklámozás, termékbemutatók stb. – egyszóval maga a vállalati kommunikáció).

A marketing elméleti hátterének kidolgozásán fáradozó szakemberek a klasszikus 4P mellé idővel újabb és újabb P betűs szavakat illesztettek: sokan a mix önálló elemének tekintik például a csomagolást (packaging), illetve – elsősorban a szolgáltatásmarketing területén – az embereket/alkalmazottakat (people), a folyamatot (process) vagy a fizikai környezetet (physical evidence).

Léteznek természetesen más megközelítések is: így elterjedt módszer, mely a vállalkozás helyett a fogyasztó (costumer) szemszögéből elemzi a marketingmix elemeit: a 4C modell elemei a
• fogyasztói igények (costumer needs),
• a fogyasztónál jelentkező összköltség (costs),
• a kényelem/elérhetőség (convenience) és
• a kommunikáció (communication).

 Utoljára szerkesztve: 2020. március 28

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekinthetők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti vagy jogi tanácsadásnak. Az itt szereplő információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogkövetkezményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége, a megfelelő szakértőkhöz! Ha az oldalon aktualitását vesztett, hibás információt találna, kérjük, jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu.